PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU STWIERDZENIA FAKTU PALENIA PAPIEROSÓW PRZEZ UCZNIÓW
W przypadku, gdy nauczyciel na terenie szkoły przyłapie ucznia na paleniu papierosów powinien:
1. Nauczyciel zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie wychowawcę klasy oraz dyrektora szkoły.
2. Wychowawca klasy informuje o zdarzeniu rodziców ucznia poprzez osobistą rozmowę z rodzicem.
3. Uczeń przyłapany na paleniu papierosów pierwszy raz otrzymuje upomnienie, oraz ujemne punkty z zachowania zgodnie z regulaminem oceniania.
4. Uczeń przyłapany na paleniu papierosów drugi raz otrzymuje uwagę do dziennika oraz kolejne upomnienie, które zostaje przez niego podpisane i umieszczone w indywidualnej teczce ucznia.
5. Uczeń przyłapany na paleniu papierosów trzeci raz zostaje zgłoszony na policję.
PROCEDURA KONTROLI REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KIELNAROWEJ
Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 1999 r. Nr 41, poz. 44).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednego typu szkół do innych (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1054 z późniejszymi zmianami).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 2001 r. w sprawie przyjmowania osób nie będących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2001 r. Nr 131, poz. 1459).
Przedmiot kontroli spełniania obowiązku przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są zobowiązani do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do zapewnienia regularnego uczęszczania na zajęcia. Ich obowiązkiem jest także powiadomienie gminy o ewentualnych zmianach adresu zamieszkania.
Dyrektor kontroluje spełnienie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie tej szkoły, a w szczególności: prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego, kontroluje wykonywanie obowiązków rodziców dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu – dopełnienie przez rodziców czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły oraz z regularnym uczęszczaniem przez dziecko do szkoły, może zezwolić na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą na wniosek rodziców lub opiekunów. Dziecko, które ma spełniać obowiązek szkolny w szkole specjalnej musi mieć opinię z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Nie spełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161 z późniejszymi zmianami). Po stwierdzeniu nie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy kieruje do rodziców (prawnych opiekunów) upomnienie z wyznaczeniem terminu.
W przypadku niezastosowania się rodziców do wezwania, mimo upływu wyznaczonego w upomnieniu terminu, dyrektor szkoły kieruje stosowne pismo do Urzędu Gminy i Miasta w celu ukarania rodziców grzywną.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA WOBEC PRZEMOCY DOMOWEJ
Podstawa prawna
ART. 109 K.R.O. – OGRANICZENIE WŁADZY RODZICIELSKIEJ
ART. 120 K.R.O. – ZAWIESZENIE WŁADZY RODZICIELSKIEJ
ART. 111 K.R.O. – POZBAWIENIE WŁADZY RODZICIELSKIEJ
Procedury postępowania:
- Nauczyciel podejrzewający, że dziecko jest ofiarą przemocy zobowiązany jest do:
powiadomienia pielęgniarki szkolnej, gdy dziecko ma obrażenia zewnętrzne,
powiadomienia dyrektora szkoły. - Wychowawca ma obowiązek przeprowadzić rozmowę z uczniem i jego rodzicami lub prawnymi opiekunami w celu wyjaśnienia sytuacji.
- W przypadku powtarzających się sygnałów mogących świadczyć o przemocy, dyrektor szkoły powiadamia Sąd Rodzinny.
- Nauczyciel podejrzewający, że dziecko jest ofiarą przemocy, musi być ostrożny w swych ocenach, kierować się zdrowym rozsądkiem, rozwagą i dyskrecją.
- Sygnały świadczące, wskazujące, że dziecko może być ofiarą przemocy:
powtarzające się obrażenia, ślady po uderzeniach, siniaki, poparzenia, pręgi na ciele, zadrapania,
zaniedbany wygląd,
nadmiernie agresywne zachowania,
wycofanie, bierność, nieśmiałość,
wstyd przed zdjęciem ubrania,
kłopoty w nauce,
kłopoty z apetytem i snem,
ssanie kciuka,
obgryzanie paznokci,
moczenie,
płaczliwość,
nadmierna zależność od dorosłych,
kłopoty w nauce,
strach przed dorosłymi,
trudności w utrzymaniu przyjaźni,
izolacja,
zaniżona samoocena,
problemy emocjonalne.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE NA TERENIE SZKOŁY ZNAJDUJE SIĘ UCZEŃ POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW
W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków powinien podjąć następujące kroki:
- Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy, i dyrektora szkoły.
- Odizolowuje ucznia od reszty klasy. Ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego, ale pod opieką innego nauczyciela, jeśli sam nie może przejąć opieki nad nim.
- Sam bądź za pośrednictwem innego nauczyciela kieruje ucznia do pielęgniarki szkolnej w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udziela pomocy medycznej.
- Zawiadamia o tym fakcie rodziców ucznia (prawnych opiekunów), których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły.
- Gdy rodzice (prawni opiekunowie) odmawiają odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji – decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Dyrektor szkoły zawiadamia Komisariat Policji w Tyczynie, gdy rodzice (prawni opiekunowie) ucznia będącego pod wpływem alkoholu – odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem zagraża życiu lub zdrowiu innych osób.
- W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych – na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców (prawnych opiekunów) oraz sąd rodzinny jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.
- Spożywanie alkoholu na terenie szkoły przez ucznia, który ukończył 17 lat, stanowi wykroczenie z art. 43 ust. 1 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W związku z tym dyrektor szkoły jest zobowiązany natychmiast powiadomić o tym fakcie policję.
- Zaistniałe zdarzenie jest odnotowane w teczce indywidualnej ucznia lub zeszycie uwag przez wychowawcę klasy.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU GDY NAUCZYCIEL ZNAJDUJE NA TERENIE SZKOŁY SUBSTANCJE PRZYPOMINAJĄCE NARKOTYKI
W przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk powinien:
- Nauczyciel, zachowując środki ostrożności, zabezpiecza substancje przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji.
- Powiadamia o zaistniałym fakcie wychowawcę klasy i dyrektora szkoły.
- Wychowawca próbuje ustalić do kogo znaleziona substancja należała (o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych).
- Dyrektor szkoły jest zobowiązany wezwać policję
- Po przyjeździe policji dyrektor przekazuje zabezpieczoną substancję oraz informacje dotyczące szczegółów zdarzenia
- Zaistniałe zdarzenie jest odnotowane w teczce indywidualnej ucznia przez wychowawcę klasy.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU SUBSTANCJI PSYCHOTROPOWYCH BĄDŹ ALKOHOLU
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 1982 r. Nr 35, poz. 228 z późniejszymi zmianami – tekst jednolity Dz. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą).
3. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dz. U. Nr 35, poz. 230 z późniejszymi zmianami). 4. Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 198).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226).
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU, GDY UCZEŃ UŻYWA ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW W CELU WPROWADZENIA SIĘ W STAN ODURZENIA
W przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki:
- Przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy i Dyrektorowi szkoły.
- Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności, celem ustalenia przyczyn i okoliczności sięgania po środki odurzające.
- W przypadku potwierdzenia informacji (kiedy uczeń przyznaje się do picia alkoholu bądź zażywania narkotyków) zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. Wychowawca proponuje rodzicom i uczniowi skontaktowanie się z terapeutą ds. leczenia uzależnień.
- Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, bądź też szkoła wyczerpała wszystkie dostępne środki oddziaływań wychowawczych, dyrektor pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji policję (inspektora ds. nieletnich) lub sąd rodzinny.
- W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu postępowania karnego, dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
- Zaistniałe zdarzenie jest odnotowane w teczce indywidualnej ucznia przez wychowawcę klasy.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE UCZEŃ POSIADA PRZY SOBIE NARKOTYKI BĄDŹ ALKOHOL
W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancje przypominającą narkotyki, bądź też alkohol powinien podjąć następujące kroki:
- Nauczyciel zawiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy oraz dyrektora szkoły.
- Wychowawca w obecności innej osoby w szkole (np. dyrektora, nauczyciela przedmiotu itp.) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), a także innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją.
- Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.
- O swoich spostrzeżeniach dyrektor szkoły powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawienia się w szkole.
- W przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły po wezwaniu rodziców (prawnych opiekunów) wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
- Zaistniałe zdarzenie jest odnotowane w teczce indywidualnej ucznia lub zeszycie uwag przez wychowawcę klasy.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA
Nauczyciel bądź pracownik szkoły, który jest świadkiem agresywnego zachowania uczniów (bójka, pobicie) jest zobowiązany do:
1. Natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację, tzn.
rozdzielić uczniów i odizolować sprawcę od ofiary, zgłosić fakt do wychowawcy klasy a w przypadku jego nieobecności w szkole do dyrektora, zaprowadzić ucznia do pielęgniarki szkolnej a w przypadku jej nieobecności udzielić poszkodowanemu uczniowi pierwszej pomocy, jeżeli takiej wymaga.
2. Wychowawca bądź dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę o charakterze ostrzegawczym z uczniem bądź uczniami biorącymi udział w zdarzeniu agresywnym celem ustalenia przyczyn – konfrontacji zdarzenia.
3. Wychowawca bądź dyrektor szkoły natychmiast wzywa do szkoły rodziców uczniów (zarówno sprawcy jak i ofiary zdarzenia).
4. Uczeń, który dopuścił się zachowania agresywnego otrzymuje uwagę do dziennika bądź też naganę wychowawcy klasy oraz punkty ujemne z zachowania.
5. W przypadku poważniejszych zdarzeń z rozmowy z uczniem i rodzicem wychowawca sporządza notatkę, którą podpisuje zarówno uczeń jaki i rodzic, a następnie zapisuje fakt agresji w teczce indywidualnej agresora.
6. W przypadku poważnego naruszenia nietykalności osobistej dyrektor szkoły zgłasza sprawę agresji fizycznej na policję celem wyciągnięcia konsekwencji prawnych wobec agresora.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH STWIERDZENIA NIEWŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA UCZNIA
Nauczyciel bądź pracownik szkoły, który jest świadkiem NIEWŁAŚCIWEGO zachowania uczniów (drobna bójka, agresja słowna, wyśmiewanie się, zaczepianie, przeszkadzanie na lekcji) jest zobowiązany do:
Natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację:
– tzn.przerwać w/w niewłaściwe o zachowanie ucznia,
– zgłosić fakt do wychowawcy klasy a w przypadku jego nieobecności w szkole do dyrektora,
– wpisać uwagę o zachowaniu ucznia w dzienniczku obserwacji ucznia (data, rodzaj wykroczenia, punkty ujemne zgodne z regulaminem oceniania zachowania),
– przeprowadzić z uczniem rozmowę ostrzegawczą – wyjaśniającą,
– w przypadku braku pozytywnej reakcji ucznia wychowawca klasy obowiązany jest pisemnie powiadomić rodziców ucznia o zdarzeniu oraz poprosić ich o rozmowę w celu wyjaśnienie przyczyn negatywnych zachowań ucznia.