Logopedyczne porady dla rodziców – Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wskazówki wspierające rozwój mowy dziecka
- Mówimy do dziecka prostym, łatwym językiem.
- Mówimy wyraźnie, poprawnie – nie zdrabniamy, nie spieszczamy.
- Mówimy nie za wolno i nie za szybko.
- Opowiadamy, komentujemy to, co robimy.
- Pokazujemy palcem to o czym opowiadamy.
- Mówiąc, często zmieniamy intonację – prowokujemy uszy do słuchania.
- Swoje komunikaty wzbogacamy bogatą mimiką, gestykulacją.
- Pamiętamy o kontakcie wzrokowym z dzieckiem – kontakt twarzą w twarz.
- Zniżamy się pozycją/postawą/wysokością do poziomu, na którym jest dziecko.
- Zachęcamy dziecko do mówienia – dajemy dziecku wybór np. „chcesz jeść czy pić”.
- Ograniczamy liczbę bodźców rozpraszających.
- Zabieramy smartfon, tablet, telewizor.
- Pamiętamy, że prawidłowe gryzienie i żucie tworzy bazę do mówienia (kawałki owoców, żelki)
- Nie udzielamy dziecku rad typu spokojnie, powoli, mów, pomyśl zanim zaczniesz mówić.
- Nie dopowiadamy słów za dziecko, nie wypowiadamy się za dziecko.
- Mniej pytamy, więcej komentujemy.
- Odpowiadamy na pytania dziecka i zadajemy mu pytania.
- Słuchamy dziecka z uwagą, słuchamy co mówi, a nie jak mówi.
- Pozwalamy dziecku swobodnie wypowiadać swoje myśli w dogodnym dla niego tempie.
- Nie zmuszamy dziecka do wypowiadania się na forum.
- Zachęcamy dziecko do nawiązywania kontaktów/ znajomości z innymi dziećmi.
- Śpiewamy piosenki, recytujemy wierszyki, czytamy książeczki.
- Bawimy się w zabawy stymulujące wszechstronny, całościowy rozwój dziecka – dotykowe, ruchowe, muzyczne, plastyczne, słuchowe, ruchowe.
- Czytamy bajki na dobranoc. Rozmawiamy na temat przeczytanych bajek.
- Unikamy kubków czy butelek typu niekapek, smoczków, ssania kciuka, obgryzania paznokci.
- Zwracamy uwagę czy dziecko w dzień i podczas snu oddycha nosem, przy zamkniętych ustach.
- Przy niskiej sprawności aparatu artykulacyjnego wykonujemy z dzieckiem ćwiczenia języka, warg, policzków.