PROGRAM
WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W KIELNAROWEJ
Misja szkoły
- Jestem członkiem Rodziny.
- Jestem gospodarzem Klasy i Szkoły.
- Jestem obywatelem Gminy i Polski.
- Jestem obywatelem Europy i Świata.
PODSTAWOWE ZASADY OKREŚLAJĄCE MISJĘ SZKOŁY
Wychowanie rozumiemy jako proces świadomy, celowy, bardzo złożony i trudny jak złożona jest istota człowieka i człowieczeństwa – który polega na planowanym a jednocześnie spontanicznym oddziaływaniu na dziecko przez całe środowisko wychowawcze, czyli rodziców, nauczycieli i wychowawców w celu wpojenia mu zasad oraz reguł, którymi ma się ono kierować w swoim życiu.
Podejmując trud wychowania, będziemy kierować się podstawowymi zasadami:
- Podstawowym i naturalnym środowiskiem społecznym,a więc i wychowawczym dziecka jest rodzina.
- Będąc nauczycielami-wychowawcami, będziemy wspierać rodzinę w dziedzinie wychowania.
- Całościowy program wychowawczy szkoły będzie tworzony i realizowany we współpracy z rodzicami,wychowankami oraz różnymi organizacjami i instytucjami.
- Wychowanie i kształcenie stanowić będą integralną całość.
- Wychowanie i kształcenie są procesem ciągłym i trwającym całe życie, a więc nie tylko u wychowanków doskonalimy osobowość, ale również u siebie jesteśmy wspólnotą wzajemnie się wychowującą.
OGÓLNE DZIAŁANIA SZKOŁY W PRACY WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNEJ
Dbając nieustannie o to, aby Nasza Szkoła postrzegana była w środowisku jako instytucja dobra, przyjazna i życzliwa uczniom, zapewniająca im wszecstronny rozwój, będziemy podejmować następujące działania wychowawczo-edukacyjne:
- Promować chrześcijański system wartości z poszanowaniem odrębności wyznaniowej w duchu ekumenizmu i tolerancji.
- Dawać szansę każdemu uczniowi, by wykazał się tym, co lubi i robi najlepiej.
- Dopasowywać wymagania programowe do możliwości uczniów.
- Organizować dobre i ciekawe zajęcia edukacyjne i pozalekcyjne.
- Kierować się w pracy nie tylko literą prawa, ale również sercem.
- Pomagać każdemu uczniowi w kształtowaniu jego osobowości.
- Propagować w szkole partnerstwo między uczniami, pracownikami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną z zachowaniem dyscypliny.
- Pomagać duchowo i materialnie dzieciom i rodzinom najuboższym.
- Inspirować siebie i uczniów do działań twórczych oraz samorozwoju.
- Rozwijać w uczniach dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukwanie dobra, prawdy i piękna w świecie.
- Budzić w uczniach szacunek dla dobra wspólnego.
- Kształtować w uczniach postawę dialogu.
- Budzić w uczniach wrażliwość moralną i dochodzenie do celów życiowych uczciwą drogą.
- Tworzyć w szkole życzliwą i serdeczną atmosferę, pełną wzajemnego szacunku i tolerancji.
- Przygotowywać uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami.
- Dostrzegać w każdym uczniu ukryte możliwości, nawet drobne, aby uczeń był kreatywny i miał poczucie własnej wartości.
- Integrować poprzez autentyczną współpracę wszystkie podmioty edukacyjne: rodziców, dzieci, nauczycieli, pracowników szkoły, działaczy społecznych, pracowników różnych instytucji i organizacji.
- Integrować zespoły klasowe i środowisko szkolne.
- Pomagać rodzicom w zdobywaniu wiedzy i kompetencji z dziedziny wychowania.
- Podnosić wiedzę nauczycieli z psychologii, dydaktyki i socjoterapii.
PODSTAWOWE SFERY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZYCH ORAZ OGÓLNE ZADANIA REALIZUJĄCE MISJĘ SZKOŁY
UCZEŃ JAKO CZŁONEK RODZINY
Zadania:
- Wzmacnianie więzi rodzinnych oraz uświadamianie praw i obowiązków dziecka w rodzinie.
- Udzielanie pomocy uczniom w trudnej sytuacji materialnej i zagrożonych patologią.
- Rozwijanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym uczniów przy organizowaniu działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
UCZEŃ JAKO GOSPODARZ KLASY I SZKOŁY
Zadania:
- Integrowanie środowiska klasowego i szkolnego poprzez budzenie więzi koleżeńskich, utożsamianie się ze swoją klasą i szkołą, właściwe współżycie i współpracę.
- Kształtowanie odpowiedzialności za postępowanie, zdrowie i bezpieczeństwo własne i rówieśników
UCZEŃ JAKO OBYWATEL MAŁEJ OJCZYZNY
(SOŁECTWA, GMINY)
Zadania:
- Kształtowanie aktywnych postaw społecznych i poznawczych w Małej Ojczyźnie.
- Rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody i odpowiedzialności za jej ochronę.
- Wyrabianie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu poprzez budzenie zainteresowań kulturą, sportem, turystyką.
UCZEŃ JAKO OBYWATEL POWIATU, WOJEWÓDZTWA, POLSKI
Zadania:
- Budzenie uczuć patriotycznych oraz zainteresowań przeszłością i teraźniejszością Polski.
UCZEŃ JAKO OBYWATEL EUROPY I ŚWIATA
Zadania:
- Rozbudzanie zainteresowań kulturą, historią i geografią Europy i Świata.