PSO – Historia kl IV-VI
Przedmiotowy system oceniania z historii w kl. IV-VI
w Szkole Podstawowej w Kielnarowej
- Szczegółowe zasady oceniania zawarte są w planie wynikowym dla poszczególnych poziomów nauczania.
- System jest dostosowany do wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
- Sprawdzeniu wiedzy służą sprawdziany przygotowane po każdym dziale w podręczniku.
- Sprawdzeniu wiedzy i umiejętności uczniów oraz ich ocenie służą także liczne ćwiczenia, zadania, pytania do map, tekstów źródłowych i ilustracji
- Kontroli wiedzy służą
- pisemne testy na zakończenie każdego działu (dostępne na www.wsip.com.pl)
- kartkówki z dwóch lub trzech ostatnich lekcji ułożone przez nauczyciela
- prace domowe
- krótkie wypowiedzi pisemne w zeszycie przedmiotowym i zeszycie ćwiczeń
- rekapitulacja wtórna na początku lekcji z tematu lekcji ubiegłej lub na końcu lekcji z tematu lekcji bieżącej
- Liczne lekcje dodatkowe oraz te spoza podstawy programowej umożliwiają nauczycielowi indywidualne wyznaczanie warunków koniecznych do uzyskania ocen najwyższych (celująca i bardzo dobra).
- Ocenę dopuszczającą uzyskuje uczeń, który w stopniu mniej niż podstawowym opanował treści kształcenia, częściowo posiada podstawowe umiejętności warsztatowe, z pomocą nauczyciela rozwiązuje polecone zadania, ale nie potrafi formułować własnych opinii.
- Ocenę dostateczną uzyskuje uczeń, który w stopniu podstawowym opanował treści kształcenia, posiada podstawowe umiejętności warsztatowe, z niewielką pomocą nauczyciela rozwiązuje polecone zadania, z dużą pomocą nauczyciela formułuje opinie.
- Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który w stopniu średniozaawansowanym opanował treści kształcenia, posiada podstawowe umiejętności warsztatowe, samodzielnie rozwiązuje polecone zadania, z niewielka pomocą nauczyciela formułuje opinie.
- Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który w stopniu zaawansowanym opanował treści kształcenia, posiada wszystkie umiejętności warsztatowe, samodzielnie i twórczo rozwiązuje polecone zadania i formułuje opinie.
- Ocenę celującą uzyskuje uczeń, który w stopniu wykraczającym poza treści nauczane podczas lekcji opanował treści historyczne i społeczne, posiada wszystkie umiejętności warsztatowe, samodzielnie i twórczo rozwiązuje polecone zadania i formułuje opinie, podejmuje dodatkowe zobowiązania i z sukcesem bierze udział w konkursach przedmiotowych.
- Ocenę niedostateczną uzyskuje uczeń, który nie opanował podstawowych treści kształcenia, nie posiada podstawowych umiejętności warsztatowych, nawet z pomocą nauczyciela nie rozwiązuje poleconych zadań, nie potrafi formułować własnych opinii.
Umiejętności warsztatowe
- Posługiwanie się określeniami czasu historycznego (okres p.n.e., n.e., wiek, tysiąclecie, epoka rok)
- Przyporządkowywanie faktów historycznych datom i umieszczanie ich na osi czasu
- Analiza i interpretacja tekstu (odpowiedzi na pytania do tekstu źródłowego, mapy, ilustracji, rozróżnianie przyczyn i skutków wydarzeń historycznych)
- Tworzenie narracji historycznej (wypowiedź o postaci lub wydarzeniu z zastosowaniem poznanych pojęć)