Przedmiotowy System Oceniania Zajęcia komputerowe w klasach IV -VI
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH
W KLASACH IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Podstawę do wystawienia oceny z przedmiotu stanowią kryteria WSO, a także szczegółowe zasady, o których nauczyciel prowadzący zajęcia informuje uczniów na początku roku szkolnego.
CELE KSZTAŁCENIA
Uczeń:
– zna podstawowe słownictwo informatyczne,
– przestrzega podstawowych zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze, rozumie i wyjaśnia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera,
– zna różnorodność rodzajów i wszechstronność zastosowań komputerów oraz urządzeń peryferyjnych podłączanych do jednostki centralnej,
– zna budowę wewnętrzną jednostki centralnej oraz podstawową zasadę jej działania,
– prawidłowo podłącza do jednostki centralnej podstawowe, popularne urządzenia peryferyjne (drukarkę, skaner, myszkę, klawiaturę, monitor itp.),
– zna różne systemy operacyjne, posługuje się nimi w zakresie prawidłowego uruchamiania ich i wyłączania, a także uruchamiania programów w nich zainstalowanych oraz podstawowych operacji na plikach i folderach,
– porządkuje dane,
– posługuje się kilkoma prostymi programami graficznymi, realizując zadania w szkolnych, jak i międzyszkolnych projektach,
– posługuje się wybranym programem do porządkowania i obróbki cyfrowych fotografii,
– posługuje się w podstawowym zakresie kilkoma edytorami tekstu, zaczynając od najprostszych (notatnik, wordpad), a na zaawansowanych kończąc (ms word, writer),
= zna wybrane programy do tworzenia prezentacji i posługuje się nimi, realizując pokazy w szkolnych i międzyszkolnych projektach
– wie, czym jest lokalna i globalna (internet) sieć komputerowa, potrafi stworzyć prosty schemat sieci lokalnej z dostępem do internetu, zna wybrane urządzenia i pojęcia związane z siecią komputerową,
– posługuje się usługami w sieci internet do zdobywania i poszerzania wiedzy oraz do realizacji szkolnych zadań na innych przedmiotach nauczania, jak również do realizacji zadań nie związanych ze szkołą,
– zna wybrane arkusze kalkulacyjne i posługuje się nimi w podstawowym zakresie, wykorzystując do zadań obliczeniowych na innych przedmiotach nauczania,
– zna wybrane edukacyjne języki programowania i posługuje się nimi do stworzenia prostych animacji lub bardzo prostych aplikacji.
CELE WYCHOWANIA
Uczeń:
szanuje cudze pomysły i prace,
podejmuje inicjatywy,
myśli twórczo i samodzielnie,
2
broni swojego punktu widzenia, pomysłu, projektu na forum grupy,
potrafi przyjąć i uwzględnić uwagi lub krytykę innych członków zespołu,
realizuje wspólnie wypracowaną ideę, pomysł, projekt.
Dostosowanie osiągnięć do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Duża ilość opcji o różnym stopniu trudności w edytorach tekstu, programach graficznych, programach do tworzenia prezentacji pozwala na indywidualne podejście do zagadnienia uzyskiwanych przez ucznia osiągnięć. W przypadku uczniów z dysleksją i dysgrafią czy uczniów z różnymi formami niesprawności ruchowej będą obniżone wymagania w zakresie estetyki prowadzonego zeszytu czy estetyki wykonanych prac graficznych, nie zwalnia to jednak ucznia ze znajomości podstawowych i często używanych narzędzi oraz opcji programów graficznych. Dyslektycy, jak również uczniowie mający problemy z orientacją przestrzenną, nie będą musieli wykazywać się znajomością skrótów klawiaturowych. Uczniowie z dysortografią nie będą mieli obniżanej oceny za błędy ortograficzne poczynione w zeszycie czy programie komputerowym typu WordPad, Notatnik czy Paint..
CELE SYSTEMU OCENIANIA
Pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie motywacji.
Wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki.
Dostarczanie uczniom, rodzicom i nauczycielom informacji o uzdolnieniach, postępach i trudnościach ucznia.
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za osobiste postępy.
Wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnego procesu uczenia się.
ZASADY OCENIANIA UCZNIA
Ocenie podlegają następujące formy pracy ucznia:
PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ – terminowość i systematyczność wykonania i oddawania prac domowych
PRACA NA LEKCJI – jakość pracy, zaangażowanie i aktywność na lekcji, umiejętność obsługi zestawu komputerowego i posługiwanie się oprogramowaniem informatycznym, przestrzeganie dyscypliny pracy, staranność wykonywania zadań, współpraca w zespole, prezentacje własnych prac
SPRAWDZIANY WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI – zapowiedziane tydzień wcześniej ( z podanym zakresem materiału) uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w przypadku swojej nieobecności. Uczeń, który ze sprawdzianu uzyskał ocenę niedostateczną (1) i dopuszczającą (2), może w ciągu 14 dni od jej uzyskania przystąpić do poprawki z materiału który obejmował sprawdzian.
Przy ocenianiu sprawdzianów, testów obowiązują następujące przedziały procentowe wymagane do uzyskania ocen ujęte w WSO
DODATKOWE SUKCESY UCZNIA – osiągnięcia w informatycznych konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Ocena celująca
Uczeń:
zna wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
posiada wymaganą na tym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;
perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując opcje o wysokim stopniu trudności;
perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się usługami internetowmi;
samodzielnie rozwiązuje przedstawione na zajęciach problemy informatyczne;
wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużym stopniem samodzielności i własnej inwencji, złożonością oraz bogactwem użytych efektów i opcji, pomysłowością, oryginalnością, a także wysokimi walorami estetycznymi;
do swoich prac pozyskuje materiał z bardzo różnych źródeł wiedzy;
wyróżnia się starannością i solidnością podczas wykonywania powierzonych zadań oraz aktywnością na lekcjach;
przestrzega norm obowiązujących w pracowni komputerowej, internetowej netykiety, a także zasad związanych z przestrzeganiem praw autorskich;
wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie przedmiotem, mogące objawiać się poszerzoną wiedzą i umiejętnościami zdobywanymi na kółku informatycznym i we własnym zakresie;
zdobywa co najmniej wyróżnienia w międzyszkolnych konkursach informatycznych;
zeszyt bardzo staranny i prowadzony systematycznie
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
zna wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
posiada wymaganą na tym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;
posługuje się oprogramowaniem komputerowym, również większością opcji o wysokim stopniu trudności;
posługuje się usługami internetowymi;
samodzielnie rozwiązuje prostsze problemy informatyczne;
wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużą starannością i dokładnością w odtworzeniu zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru, przykładu;
uczestniczy w konkursach informatycznych;
zeszyt staranny i prowadzony systematycznie
Ocena dobra
Uczeń:
zna w dużym zakresie wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
posiada niewielkie braki w wiedzy teoretycznej przedmiotu;
z niewielkimi potknięciami posługuje się oprogramowaniem komputerowym, zna dużą ilość opcji w nich zawartych, również częściowo tych o dużym stopniu trudności;
z niewielkimi potknięciami posługuje się usługami internetowymi;
wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z niewielkimi brakami w stosunku do przedstawionego przez nauczyciela wzoru czy przykładu;
Ocena dostateczna
Uczeń:
nie wykazuje zbytniego zainteresowania przedmiotem, niemniej zadane ćwiczenia i prace stara się, mimo trudności, wykonać jak najlepiej;
w posiadanej wiedzy teoretycznej prezentuje duże braki, niemniej większość materiału ma opanowaną;
z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się oprogramowaniem komputerowym;
z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;
wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z niedbałością, prostotą, brakiem zastosowania wielu opcji i efektów;
.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
posiada minimalny wymagany zasób wiedzy teoretycznej;
z pomocą nauczyciela, często niezbyt chętnie, posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując tylko najbardziej podstawowe, wybrane opcje i efekty;
z dużą pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;
ćwiczenia, prace i projekty wykonuje niestarannie, z dużymi brakami w stosunku do zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru lub przykładu, z wykorzystaniem najprostszych opcji i narzędzi;